Problem med Benny

Som lærer på en almindelig folkeskole har man også andre opgaver end bare at putte noget lærdom ind i hovedet på eleverne. Sådan en opgave har jeg arbejdet en del med i løbet af de seneste uger.

Jeg har i min klasse en stor dreng, Benny, som man godt kan betegne som en af de såkaldt utilpassede unge. Han klarer sig ikke for godt i skolen, og hans forældre har problemer med at holde ham på dydens smalle sti.

De bad mig om et møde, fordi de havde fået den ide at sende Benny på efterskole i 9. klasse i et forsøg på at rette lidt op på hans adfærd, som bestemt ikke altid lever op til de normer, de fleste af unge mennesker i den alder har.

Teater efterskole?

Den ide kunne jeg umiddelbart bakke op, for det har længe været min fornemmelse, at Benny trænger til at komme i nye omgivelser. Men jeg anbefalede dem at finde en efterskole med udfordringer udover den almindelige undervisning. Det kunne måske være en teater efterskole som denne, for Benny er nok en type, der kunne have gavn af nogle udfordringer indenfor de kreative fag.

Det var forældrene for så vidt enige med mig i, selv om de selv havde tænkt mere på en idrætsefterskole, men de kunne godt se, at det mere er åndelige udfordringer end de rent fysiske, Benny har brug for.

Jeg anbefalede dem derfor en drama efterskole, som jeg har gode erfaringer med fra andre elever, og det forslag var de helt med på.